1. Zakład budżetowy:
    • jednostki organizacyjne, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania i pokrywają koszty działalności z przychodów własnych
    • jest wyodrębniony organizacyjnie
    • prowadzi wyodrębnioną księgowość
    • nie ma osobowości prawnej
    • podst. gosp. fin. zakł jest roczny plan finansowy obejmujący przychody i wydatki oraz stan środków obrotowych na początku i koniec roku oraz rozliczenia z budżetu
    • może otrzymywać dotacje z budżetu, łączne dotacje nie mogą przekraczać 50% jego wydatków. kiedy przekroczy  50% - musi stać się jednostką budżetową

            rozl....................................................


    przychody

    wydatki

    1. środki obrotowe          0
    2. dotacje z budżetu    100
    3. przychody własne   300

                                    razem   400

    1. wydatki bieżące        300
    2. wydatki 
    inwestycyjne                  0
    3. stan środków                                                  
    obrotowych na
    koniec roku                 100

    razem    400

    zakłady budżetowe muszą zaplanować środki na początek roku następnego (stan środków obrotowych na koniec roku)

    wykonanie planu

    • wykonanie wydatków przyniosło stan środków obrotowych na koniec roku = 150; nadwyżkę nad planem (50) należy przenieść do budżetu.
    • przy niższych środkach obrotowych na koniec roku niż w planie - muszą wygospodarować sami środki.
    • gospodarstwa pomocnicze
    • (art. 20) wyodrębniona z jednostki budżetowej pod względem organizacyjnym i finansowym część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna
    • pokrywa koszty działalności z uzyskiwanych przychodów własnych
    • nie ma osobowości prawnej
    • nie ma dotacji (mogą być przedmiotowe, ale występują rzadko)
    • jedyna jednostka organizacyjna która może osiągać zysk, płaci podatki, z zysku połowę odprowadzają do jednostki, która ich powołała
    • podstawą finansowania jest plan finansowy zatwierdzany przez kierownika jednostki która go powołała

     

     

     

    • środki specjalne
    • środki finansowe które można zbierać na odrębnych rachunkach gromadzone przez jednostki budżetowe
    • przychodami mogą być przychody określone odrębnymi przepisami

    przykładem może być zarząd dróg

    • obowiązuje planowanie środków obrotowych na koniec roku, nadwyżka musi być odprowadzona do budżetu
    • nie ma dotacji
    • dochodem mogą być spadki, zapisy i darowizny w formie pieniężnej. wydatek musi być zgodny z celem darczyńcy lub spadkodawcy
      • fundusze celowe
      • wyodrębnione organizacyjnie ale ich obsługę prowadzi dana jednostka samorządu terytorialnego
      • powoływany ustawami
      • fundusz celowy na najwyższym szczeblu ma osobowość prawną (narodowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych)-jest funduszem centralnym, nie ma go na szczeblach niższych
      • ma określone źródła przychodów i mierniki wydatk., może mieć dotacje